Het verschil tussen stootbanden en varkensruggen

  • Geplaatst op
  • Door Dirk-Jan Hoogenboom
Het verschil tussen stootbanden en varkensruggen

In de infrastructuur wordt er veelvuldig gebruik gemaakt van stootbanden en varkensruggen. Het zijn dan ook erg populaire betonproducten. Indien er gebruik wordt gemaakt van stootbanden dient er rekening mee te worden gehouden dat deze ingestraat moeten worden. Dit is noodzakelijk omdat hier eveneens sprake is van het storten van een voet, klinker of stenenmaat. Door deze manier van werken kan er voor worden gezorgd dat er heel wat werk kan worden uitgespaard. Wanneer er sprake is van een varkensrug gaat het om een plakmodel zonder voet. Dit zorgt er voor dat u deze nadien op asfalt of beton kunt plakken. Dit wordt onder meer gedaan bij parkeergarages of bedrijfshallen.

Varkensruggen

Wanneer er sprake is van stootbanden die gebruikt worden voor parkeerplaatsen is er zoals u reeds eerder heeft kunnen lezen veelal sprake van een zogenaamde varkensrug. De benaming van dit type stootbanden komt verder uit het feit dat deze over een ronde bovenkant beschikken. Deze doet denken aan een varkentje dat in de modder aan het spelen is. Kenmerkend voor varkensruggen is dat ze niet alleen over een ronde bovenkant, maar tevens ook over ronde hoeken beschikken. Dit is uiteraard een flink pak gunstiger voor wagens die er bijvoorbeeld mogelijks overheen rijden. Aan de onderzijde van een varkensrug is uiteraard wel een rechthoekig gedeelte terug te vinden. Deze wordt tijdens het bestraten dan ook in de grond ingegraven. Het ingraven zorgt er voor dat de varkensruggen over een bijzonder solide stevigheid beschikken wat er voor zorgt dat ze niet zomaar verplaatsen wanneer er overheen wordt gereden.
 

Varkensruggen zijn, bijvoorbeeld hier bij Betondingen.nl steevast verkrijgbaar in verschillende kleuren. Het betreft hier niet alleen wit, maar ook donkergrijs en geel. U kunt er niet uitsluitend voor kiezen om gebruik te maken van varkensruggen voor het aanleggen van een parkeerplaats. Wat bijvoorbeeld ook te denken van een bedrijfshal? Wanneer u ze toch gaat gebruiken voor het aanleggen van een parking kunt u er nog rekening mee houden dat de varkensruggen gemiddeld zo'n halve meter tot een meter voor het einde van het parkeervlak worden gelegd. Dit voorkomt dat de auto met de neus of de achterkant bijvoorbeeld een muur, een paal of een andere auto kan raken tijdens het parkeren.

Het gebruik van stootbanden

Zoals in de inleiding van dit artikel reeds aangegeven worden stootbanden altijd ingestraat. Stootbanden beschikken dan ook niet alleen over een uitermate belangrijke, maar tevens ook zeer veelzijdige werking. Zo zorgen ze er namelijk voor dat de stoeptegels netjes blijven liggen wanneer het regent. Dit zorgt er voor dat mensen gewoon gebruik kunnen blijven maken van de stoep en ze niet zomaar de weg op moeten lopen, wat uiteraard erg gevaarlijk is.
 

Naast bovenstaande kan het gebruik van stootbanden er evenwel ook voor zorgen dat het hoogteverschil tussen bijvoorbeeld de stoep en de weg wordt gerealiseerd. Op deze manier beschikken voetgangers pas echt over een veilige plaats om te stappen, eventueel samen met hun kinderen. Het bekendst zijn uiteraard echter de stootbanden die worden gebruikt op parkings. Deze stootbanden hebben dan ook als belangrijkste functie om te voorkomen dat auto's tijdens het parkeren schade oplopen.

Ook stootbanden of varkensruggen bestellen?

Bent u ook op zoek naar stootbanden of varkensruggen? Dat kunt u zonder probleem terugvinden in het assortiment hier bij Betondingen.nl. Onze stootbanden of varkensruggen beschikken steevast over een hoogwaardige kwaliteit prefab beton. Deze moet er uiteraard voor zorgen dat de stootbanden niet te lijden hebben onder de vaak extreme weersomstandigheden zoals hevige regenval evenals vorst. Dit is echter nog niet alles. Er voor kiezen om stootbanden of varkensruggen in huis te halen hier bij Betondingen.nl zorgt er namelijk ook voor dat u deze altijd bestelt tegen de scherpst mogelijke prijs. Zo slaat u twee vliegen in één klap.